Vergoeding vertraging vlucht

Recht op vergoeding

Volgens de Europese regels heb je bij een vertraging van je vlucht recht op verschillende dingen. Wanneer het een lange vertraging betreft heb je bijvoorbeeld recht op verzorging en wanneer het meerdere dagen duurt dient de luchtvaartmaatschappij een accommodatie te regelen. Wanneer de vlucht meer dan vijf uur vertraagd is kun je het geld van je ticket terugvragen en de reis afbreken. Ook heb je recht op een compensatie of vergoeding wanneer de vertraging drie uur of langer bedraagt. Het gaat hierbij enkel om vluchten met Europese luchtvaartmaatschappijen en vluchten die vanaf Europese luchthavens vertrekken. Overigens vervalt het recht op een vergoeding wanneer er sprake is van een buitengewone omstandigheid. Dit is het geval als de luchtvaartmaatschappij aantoonbaar niet verantwoordelijk is voor de vertraging.

Hoogte van de vergoeding

Wat is nu eigenlijk precies de hoogte van de vergoeding waar je recht op hebt bij een vertraging van meer dan drie uur? Er zijn richtlijnen opgesteld waarbij de hoogte van de compensatie wordt bepaald door de te vliegen afstand én de bestemming. Als een vlucht binnen 1500 kilometer of minder bedraagt, kun je een compensatie van 250 euro claimen. Een langere vlucht binnen die EU geeft recht op een vergoeding van 400 euro. Vlieg je buiten de EU? Dan geldt een compensatie van 250 euro tot 1500 kilometer, 400 euro bij een afstand van 1500 t/m 3500 kilometer een bedrag van 600 euro als de vlucht meer dan 3500 kilometer bedraagt.

Afwimpelen

Opvallend is dat veel gedupeerde reizigers niet op de hoogte zijn van hun rechten. Ook zijn er veel mensen die zich eenvoudig laten afwimpelen door een luchtvaartmaatschappij. Wanneer je om de verplichte compensatie vraagt, krijg je deze namelijk zelden direct. Mensen hebben geen zin in lange en slepende juridische procedures en daar spelen luchtvaartmaatschappijen handig op in door dwars te gaan liggen. Een ruime meerderheid van de mensen die om een vergoeding vragen, hebben een juridische procedure nodig om hun geld ook daadwerkelijk te krijgen, zo blijkt uit onderzoek van EUclaim. Opvallend is dat er in bijna 97% van de gevallen alsnog wordt betaald wanneer er een juridische procedure wordt gestart. Het lijkt er dus op dat luchtvaartmaatschappijen dit bewust doen met de hoop dat er mensen zijn die zich laten afwimpelen.

Dien je claim in

Het is gelukkig erg eenvoudig om je claim in te dienen. Geen ellenlange procedures meer en ook niet meer tientallen telefoontjes waarbij je wordt afgewimpeld. Je checkt in onderstaand formulier binnen enkele minuten of je recht hebt op een vergoeding. Als dat het geval is, heb je deze vergoeding ook daadwerkelijk snel op je rekening. In vrijwel alle gevallen zal het geld binnen een week namelijk je rekening staan. Het fijne is dat je ook nog geen risico loopt op kosten.

Er zijn verschillende online partijen bij wie je je claim online in kunt dienen: