Chinese toeristen willen een vakantie à la carte

Jaarlijks trekken duizenden Chinese reizigers erop uit om in Nederland de toerist uit te hangen. Ze komen kijken naar de Nederlandse molens, bollenvelden, kaasmarkten en stappen op een opoefiets. Naar verwachting komen er in de toekomst niet alleen meer Chinese toeristen naar Nederland, maar willen de Chinezen ook dat de inhoud van hun tripje verandert. Ze willen niet langer alleen foto’s maken van al het moois dat zij zien, maar ervaringen opdoen die hen hun hele leven bijblijven.

Hoogopgeleide Chinezen willen meer

Je hoeft de Dam maar op te lopen of je ziet het al. Honderden toeristen, vooral Chinezen, die ongeremd foto’s maken van de omgeving en van zichzelf. Niet veel later vertrekken zij weer in een touringcar naar de volgende hotspot. Deze trend is echter aan het veranderen, want de huidige dertigers uit de Chinese middenklasse nemen liever het heft in eigen handen. Veel Aziatische reisbureaus bieden totaalpakketten aan die het de deelnemers erg makkelijk maakt. De Chinezen schrijven zich in voor een reis naar Amsterdam en laten zich, eenmaal aangekomen in het Nederlandse polderlandschap, sturen door een gids. Alle geijkte locaties worden bezocht, maar de toerist zal tijdens zo’n reis nooit te weten komen hoe aspergesoep smaakt, hoe het eraan toegaat op een Nederlandse boerderij of wat een Vinex-wijk is. Dankzij de opkomst van veel verschillende deelinitiatieven zien Chinese reizigers hun kans schoon om nét wat meer van de Nederlandse cultuur te proeven dan wanneer zij aan een georganiseerde reis zouden deelnemen.

Nederlandse deeleconomie

De creativiteit en energie van de Nederlanders lijkt niet te stoppen. Zo ontstaan er steeds meer initiatieven waarbij Nederlanders tegen een kleine vergoeding koken voor onbekenden, fietsroutes uitzetten en een slaapplaats aanbieden. Dit spreekt de Chinese toerist enorm aan. Eten bij de locals, doen zoals de locals en slapen bij de locals. Een betere Holland experience kunnen zij zichzelf niet wensen. Zodra de initiatiefnemers van zulke activiteiten zich weten te vestigen op een reisplatform voor Chinezen, is de cirkel rond. De Chinese toeristen kiezen zelf wat ze wanneer gaan doen als ze in Nederland zijn en de initiatiefnemers dragen bij aan de Nederlandse deeleconomie.

Vakantie à la carte

Een organisatie die slim inspeelt op de nieuwe wensen van Chinese toeristen uit de middenklasse is Tangguo, een soort Airbnb. Deze dienst spreekt de Chinezen erg aan, omdat toeristen originele activiteiten kunnen toevoegen aan hun verblijf in het buitenland. De vakantiegangers kiezen eerst een gastverblijf, appartement of hotel dat hen geschikt lijkt en kiezen daarnaast een originele activiteit die ze kunnen gaan doen. Als de eerder genoemde deelinitiatieven onderdeel worden van het aanbod op Tangguo, zorgt dat voor een perfect uitgangspunt voor zowel de toerist als de initiatiefnemer. De mogelijkheid om een accommodatie te combineren met een uitje, is precies wat de huidige Chinese toerist graag wil. Alsof je je vakantie à la carte bestelt.